Skočiť na obsah
🕽 0948 881 081 (-) , FAQ

Auto v podnikaní: súkromné auto

Auto v podnikaní: súkromné auto

Dnes pokračujeme v téme „Auto v podnikaní“. Prešli sme si režim „firemné auto“ a ukázalo sa, že skôr sa oplatí platiteľom DPH a pri kúpe novších resp. drahších áut. Súkromné auto sa na druhej strane oplatí tým druhým: neplatiteľom DPH so staršími autami, no pomôže aj tým ostatným.

Opäť najprv vyjasnenie termínov – „súkromné auto“ je v skutočnosti:

  • auto samotného živnostníka (alebo inej SZČO), ktoré on používa na pracovné cesty a zároveň ho nezaradil do obchodného majetku (teda neučinil auto „firemným“)
  • auto zamestnanca eseročky či inej firmy, ktoré jej majiteľ používa na pracovné cesty danej firmy
  • alebo auto spoločníka eseročky, používané na pracovné cesty firmy

Čo ide do nákladov pri súkromnom aute?

  • cestovné náhrady – t.j. základná náhrada za každý kilometer pracovnej cesty (0,183 EUR / km) + náhrada za spotrebované pohonné hmoty
  • iné výdavky, ktoré použil SZČO/zamestnanec/spoločník na pracovnú cestu – napr. parkovné, diaľničná známka atď.
  • daň z motorových vozidiel – platí ho firma za používanie súkromného automobilu na podnikanie

Evidencia jázd vs. paušál

Z uvedeného vyplýva, že na účely takejto „daňovej“ pracovnej cesty je potrebné viesť evidenciu jázd. Áno, SZČO – ako jediný z režimov uvedených vyššie – má však aj možnosť opäť náhrady „paušalizovať“. Teda z nakúpených pohonných hmôt si uplatniť paušál v sume 50% z nákupu, pričom evidenciu jázd „dávať dokopy“ nemusí.

V opačnom prípade – teda ak si chce uplatniť náhrady za prejazdené kilometre – však musí počítať s jedným obmedzením: základnú náhradu za prejazdené kilometre si môže uplatniť iba v prípade, ak dané auto nebolo v minulosti zaradené do obchodného majetku (teda z tohto auta už ktosi nečerpal výhodu vo forme odpisov ceny auta). Pri takomto aute bude možno niekedy výhodnejšie použiť 50%-ný paušál.

Sú potrebné bločky o nákupe pohonných hmôt?

Vo väčšine prípadov áno – minimálne SZČO musí svoje cesty zdokladovať dokladmi o nákupe pohonných hmôt. Zamestnanec či spoločník eseročky však na preplatenie cestovných náhrad môžu použiť priemerné ceny zo štatistického úradu. V oboch prípadoch je však lepšie použiť reálne doklady – slúžia totiž ako dôkaz o tom, že pracovná cesta sa uskutočnila a teda je daňovým nákladom.

Prihláste sa na odber noviniek z blogu

Odhlásiť sa môžete kedykoľvek prostredníctvom odkazu v emaili.

6 komentárov

Dobrý deň, v prípade, že chcem účtovať 50% paušálnych vydavkou na PHM platí tých 50% teda znížený odpočet-50%aj na ostatné výdavky? Ďakujem
50% sa týka iba jednej z možností, pri uplatňovaní výdavkov na pracovné cesty SZČO automobilom nezahrnutým do obchodného majetku - buď si zvolí zahrnovanie náhrady za amortizáciu auta + náhradu za spotrebované pohonné hmoty alebo paušál 50% z nákupu pohonných hmôt do predmetného súkromného auta. A ničoho iného, teda iných daňových výdavkov nie, tie majú svoje samostatné pravidlá.
Dobrý deň, ak je SZČO, platiteľ DPH a používa súkromné vozidlo na podnikanie a uplatňuje si 50% paušál, aby nemusel viesť knihu jázd, má nárok na odpočet DPH z bločkov za PHM? Ďakujem.
Sú na to síce rôzne názory, no ak je v tomto prípade splnené pravidlo, že dané vstupy boli použité na obchody daného podnikateľa zdaňované DPHčkou (teda nie oslobodené nez nároku na odpočítanie), tak áno.
Dobrý deň Peter, pri uplatnení 50% paušálu si SZČO nemusí viesť žiadnu evidenciu jázd a ani inak dokladovať pracovnú cestu? ...jednoduchá otázka, ktorá nabáda automaticky k tomu, že si "špekulant" pozháňa tankovacie bločky. /...len ilustratívne - žiadny daňovák neuverí, že prejazdil 1000litrov mesačne/ :) Štefan
Evidovať kilometre a nákupy a vlastne mať aj doklady ohľadne pracovnej cesty (cestovný príkaz resp. správa, dôkazy, že sa uskutočnila) +a samozrejme to celé musí dávať zmysel. Tj musíte si to vedieť obhájiť.

Pridať komentár