Skočiť na obsah
🕽 0948 881 081 (-) , FAQ

Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 2/2

« začiatok témy v predchádzajúcom článku

Ako sme už písali v minulej časti, v tomto článku nenájdete „zaručené“ rady, ako zvýšiť návštevnosť (a predaj) vášho webu. Zrozumiteľne vám však popíšeme absolútne základy online marketingu.

Najprv si popíšeme, akými spôsobmi sa môžu potenciálni návštevníci dostať na váš web:

Priama návštevnosť (direct)

Nastane v prípade, ak niekto priamo do prehliadača napíše adresu vašej stránky, napríklad „www.superfaktura.sk“. Takáto návšteva je v zásade super, lebo tento človek chcel navštíviť práve vás (a nie vašu konkurenciu) – takže je šanca, že u vás aj niečo nakúpi. A navyše ste za túto návštevu nemuseli zaplatiť. Bohužiaľ, v začiatkoch podnikania vám takáto návštevnosť veľmi nehrozí. Na to, aby ľudia ku vám prišli „sami od seba“, musíte mať najprv vybudované meno a známu značku. A to vám nejaký čas potrvá.

Organická návštevnosť (organic)

Nastane napríklad vtedy, ak niekto vo výsledkoch vyhľadávania (napríklad v google) klikne na odkaz na vašu stránku. Ale pozor, nemyslí sa tým sponzorovaný (platený) odkaz.

Platená návštevnosť (paid)

Nastane vtedy, ak ste za návštevu museli niekomu (sprostredkovateľovi) zaplatiť. Napríklad Googlu cez Google AdWords.

Typy návštevnosti webu

Typov návštevnosti je ešte o trochu viac, na dnes nám, ale toto bude stačiť.

Ako fungujú vyhľadávače?

Keď si spravíte webstránku, Googlu (a iným vyhľadávacím službám) nejaký čas trvá, kým ju ich „roboty“ objavia. Nikto nevie, kedy sa tak stane, maximálne môžete čakaciu dobu skrátiť tým, že im o svojej webovej adrese poviete. Keď nastane čas, roboty vašu stránku objavia, celú ju „prelezú a zaindexujú“. To znamená, že z nej prečítajú obsah (obrázky, texty, formuláre, a podobne). Ak si na stránku napíšete napríklad vetu „Vykupujem obnosené topánky“, tak ak niekto na svete dá vyhľadať práve túto vetu (keyword), Google vie, že tá veta sa nachádza na vašej stránke a ponúkne práve vašu stránku vo výsledkoch vyhľadávania. Veľmi zjednodušene povedané.

Faktom však je, že ľudia budú skôr hľadať slovo „topánka“, alebo „obuv“, alebo „pánske topánky“ a podobne – teda kľúčové slová, ktoré sa celkom určite nachádzajú aj na stránkach vašej konkurencie. A aby pán Google ponúkol aj pri takýchto hľadaniach práve vašu stránku, to je skutočne veda. Teda, aby sme boli presní, on ju ponúkne, ale ak sa zobrazí až na, povedzme, piatej stránke vo vyhľadávači, tak tam ju nikto z vašich potenciálnych klientov neobjaví. Vašim cieľom je, aby vašu stránky ponúkol na rozumnej pozícii a len tým ľuďom, ktorých naozaj môže váš tovar zaujímať – vašej cieľovej skupine.

SEO (search engine optimization)

Najdôležitejšie teda je zvoliť si vhodné kľúčové slová a potom sa snažiť dosiahnuť na tieto kľúčové slová čo najlepšie výsledky, aby sa práve vaša stránka nachádzala na popredných pozíciach pri vyhľadávaní na Google.

Táto technika sa volá SEO, teda optimalizácia pre vyhľadávače a jej úlohou je zvyšovať organickú návštevnosť. Obsah vašej stránky musí čo najviac zodpovedať tomu, čo predpokladáte, že vaši zákazníci budú vyhľadávať. Inak povedané – texty na stránke musia byť prispôsobené zvoleným kľúčovým slovám. A, samozrejme, tomu musí zodpovedať aj tovar, ktorý predávate. Google sa totiž (veľmi múdro) snaží ľudom, ktorí niečo hľadajú, pomôcť tým, že zobrazí len webstránky, ktoré toho konkrétneho človeka naozaj zaujímajú a nie nejaké nezmysly. V hľadaní vhodných kľučových slov vám môže pomôcť aj nástroj Keyword Planner.

Nikto presne nevie (samozrejme, okrem Googlu), ako tie vyhľadávacie roboty pracujú, ako stránky vyhodnucujú a v akom poradí zobrazujú, lebo Google algoritmus nezverejňuje. Existujú však firmy, ktoré pomáhajú webstránkam dostať sa na popredné pozície (lepšie povedané pomáhajú získať viac návštevníkov stránky cez vyhľadávače), ale ani tie nemajú recept, ktorí zaručene funguje. Vychádzajú z všeobecne známych pravidiel a svojich skúseností a dúfajú, že to čo spravia, sa umiestni lepšie, ako to, čo spraví vaša konkurencia.

Samozrejme, že je to pomerne drahý biznis, ktorý treba platiť dlhodobo, lebo dosiahnuť v tejto sfére výsledky trvá niekoľko mesiacov. A aj keď sa vám podarí vďaka SEO dosiahnuť zaujímavý nárast organickej návštevnosti, ani tak si nemôžete založiť ruky a veriť, že to takto zostane už navždy. Ak sa na ďalšiu prácu v tomto smer vykašlete, tak vám to ešte nejaký čas (týždne a možno aj mesiace) bude stále prinášať efekt, postupne ale svoje pozície stratíte, lebo napríklad vaša konkurencia sa bude snažiť viac, ako vy. SEO firmy sa teda snažia podpísať s vami zmluvu na dlhšie obdobie (lebo pár mesiacov trvá, kým sa ich snaha prejaví aj na výsledkoch). Zväčša sa takéto zmluvy podpisujú minimálne na pol roka. Teda táto taktika je vhodná len pre tých z vás, ktorí naozaj plánujú podnikať s daným tovarom dlhodobo a sú pripravení sa o vyhľadávače dlhodobo biť s konkurenciou.

Nevýhody:

  • dlhý čas, kým sa prejavia výsledky

Výhody:

  • keď sa prejavia, tak za získanie návštevníka už neplatíte
  • ak sa potom rozhodnete už do SEO neinvestovať, nejaký čas vám ešte bude návštevníkov stále prinášať. Aj keď je predpoklad, že postupne svoje pozície vo vyhľadávaní budete strácať, teda zákazníkov bude postupne ubúdať

PPC (pay per click)

Iná možnosť, ako dať o sebe vedieť je PPC (pay per click) reklama, kde Google (alebo iná služba) zverejňuje na rôznych stránkach vaše „reklamy“. Googlu platíte iba vtedy, keď niekto na vašu reklamu klikne. Teda netrvá to mesiace, výsledky vidíte rýchlo, ale platiť musíte stále. Ak prestanete platiť, neprídu noví ľudia na stránku. Táto technika je vhodná, ak si chcete na začiatku predaja „odmerať“, či o daný tovar je záujem, či ho dokážete predať a v konečnom dôsledku na ňom zarobiť.

Tiež existujú firmy, ktoré správu PPC kampaní poskytujú, a tiež to nie je práve najlacnejšie. Agentúre platíte za prieskum, nastavenie a správu kampaní, plus je potrebné platiť Googlu za tie kliknutia (kredit). Koľko stoja jednotlivé kliky je tiež ťažké povedať, opäť si musíte zvoliť konkrétne kľúčové slová. Lenže tie isté kľúčové slová si môže vybrať aj vaša konkurencia (a určite aj vyberie). Google to rieši formou aukcie, teda kto z „vás dvoch“ je ochotný zaplatiť za jedno kliknutie viac (nastavíte si maximálnu cenu), toho reklamu zobrazí. Môžete si potom zvoliť napríklad mesačný limit 200 eur. Google sa toho bude držať a zobrazovať reklamu tak, aby tento rozpočet vydržal +- celý mesiac. Nemôže sa stať, že za prvý deň minie 200 eur a zvyšné dni v mesiaci vašu reklamu nezobrazí vôbec.

Nevýhody:

  • ak stopnete PPC kampaň, noví návštevníci stránky prestanú chodiť prakticky okamžite

Výhody:

  • výsledky vidíte rýchlo, nemusíte čakať mesiace
  • vhodné na otestovanie, či sa vám daný tovar vôbec oplatí predávať

Ako vidíte, s webstránkami je to celé poriadna veda. Nie je jednoduché s tým začať a venovať sa tomu. Už to nie je tak ako pred rokmi, že stačí spraviť stránku. Oveľa dôležitejšie je sa o stránku starať a investovať do nej. Navyše, je to tak komplikovaná problematika, že firma, ktorej za to zaplatíte, má veľa spôsobov, ako neefektívne minúť vaše peniaze, ak je neseriózna a nerobí svoju robotu dobre. Nedajte sa však odstrašiť, aj u nás je veľa spoľahlivých firiem, ktoré ponúkajú v tomto smere dobré služby. Každá z nich sa bude snažiť, aby sa vám investícia vyplatila a zarobili ste viac, ako vás to stálo, lebo potom budete mať, samozrejme, dôvod pri tejto firme zostať dlhodobo. Vyberajte si hlavne podľa referencií a spokojných klientov, dohodnite si podmienky a čo najpresnejšie stanovte ciele.

Ak by ste sa chceli pustiť do samoštúdia, alebo aspoň získať viac vedomostí, tak existujú slušne pripravené kurzy a je tiež veľa materiálov na samoštúdium. Pripravte sa ale, že nič z toho vám rozum do hlavy nenaleje. Všetko to bude iba teória až do času, kým si to nevyskúšate sami.

Tu je tiež pár zdrojov:

Všetky diely seriálu:

  1. Zvoliť si živnosť alebo s.r.o?
  2. Adresa a sídlo
  3. Administratíva začínajúceho podnikateľa
  4. Začínajúci podnikateľ a fakturácia
  5. Ako skrotiť web a sociálne siete
  6. Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 1/2
  7. Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 2/2
  8. Publikovanie zaujímavého obsahu: prinesie vám viac zákazníkov? – 1/2
  9. Publikovanie zaujímavého obsahu: 11 typov content marketingu – 2/2
  10. Time management: ako s ním začať? – 1/2
  11. Time management: ako s ním začať? – 2/2
  12. Ako nájsť tých správnych zamestnancov

Pridať komentár