Skočiť na obsah
🕽 0948 881 081 (-) , FAQ

Dobropis: kedy ho vystaviť v SuperFaktúre a kedy to spraviť inak?

V SuperFaktúre sa pomerne často stretávame s otázkou od používateľov, kedy vystaviť k faktúre dobropis a v akých prípadoch nie je vhodné riešiť neuhradenú faktúru dovystavením dobropisu. Spísali sme preto v spolupráci s Peťom Furmaníkom z blogu Ľudskou rečou.sk niekoľko situácií, ktoré môžu nastať. Tento súpis by vám mohol pomôcť sa v problematike dobropisov aspoň trochu zorientovať.

Kedy môžem dobropis vystaviť?

Dobropis so vzájomným zápočtom vystavujem, ak mi faktúra ešte nebola uhradená a to najmä v prípadoch:

  • klient mi faktúru neuhradil a tovar/službu reklamuje celú a vracia tovar
  • ak si klient neprevezme dobierku (a teda faktúru tým pádom tiež neuhradil)
  • ak klient faktúru ešte neuhradil a reklamuje časť dodávky, tak vystavím dobropis so vzájomným zápočtom  (klient mi uhradí len rozdiel)
  • ak klient faktúru ešte neuhradil a chcem mu poskytnúť dodatočnú zľavu na už odobraný tovar (klient mi uhradí len rozdiel)

Peniaze vraciam a zároveň vystavujem dobropis (s formou úhrady bankový prevod alebo iným spôsobom vrátenia peňazí ako napríklad hotovosť) ak:

  • klient faktúru uhradil a tovar/službu reklamuje celú
  • klient faktúru uhradil a reklamuje časť dodávky tovaru

Kedy sa dobropis neodporúča vystaviť?

Dobropis k neuhradenej faktúre nevystavujem a v SuperFaktúre môžem takúto neuhradenú faktúru označiť statusom „Nebude uhradená“ (aby mi neskresľovala očakávaný Cashflow) napríklad ak:

  • klient je jednoducho neplatič – tovar prevzal a nezaplatil/ služba mu bola poskytnutá a nechce za ňu zaplatiť, ale ani ju nereklamuje
  • zánik firmy/živnosti odberateľa
  • úmrtie odberateľa

S účtovnou rovinou takejto neuhradenej faktúry vám SuperFaktúra z pozície fakturačného programu síce nepomôže a bude sa s ňou musieť vysporiadať vaša účtovníčka vo svojom účt. programe, avšak označením cez tlačidlo „Nebude uhradená“  zabezpečíte, aby vám v SuperFaktúre neskresľovala výsledky v Prehľadoch.

2 komentáre

Dobrý deň, môžem Vás poprosiť o zdôvodnenie, prečo neodporúčate v uvedených prípadoch vystavenie dobropisu?
Predovšetkým nie je pojem "dobropis" ani pravidlá na jeho vytváranie nikde definované - iba pre platiteľov DPH a niektoré ich konkrétne situácie. No pre nikoho - neplatiteľov ani platiteľov DPH - sa v praxi určite neodporúča vystavovať dobropis, ak faktúru niekto neuhradil - ak totiž ide o faktúru, ktorá (dátumom aj textom) hovorí o už uskutočnenej dodávke a tá musí byť zachytená účtovným dokladom. Faktúra je rovnako aj dokladom o pohľadávke - pohľadávka sa v účtovných pravidlách považuje za druh majetku a za určitých okolností sa zdaňuje (napr. SZČO musia pohľadávky - rozumej vystavené, ale neuhradené faktúry - po skončení podnikania zdaniť). ide o účtovný doklad a ten je firma vystaviť povinná. Riziko, že Vám odberateľ faktúru neuhradí, môžete znížiť zálohovou faktúrou - tj dokladom, ktorým si pýtate preddavok ešte pred samotným dodaním tovaru či služby. Ak Vám ju odberateľ nezaplatí, nič nedodáte a teda nie ste povinný vystaviť faktúru ostrú ako účtovnú doklad. Viac o zálohových faktúrach v tomto článku https://www.superfaktura.sk/blog/zalohove-faktury-niekolko-zasad-ako-ich-vystavit/, prípadne si stiahnite eBook zdarma na jeho konci.

Pridať komentár