Skočiť na obsah
🕽 0948 881 081 (-) , FAQ

Administratíva začínajúceho podnikateľa

Firmu už založenú máte. Miesto, kde budete podnikať, už máte zabezpečené tiež. Dostali sme sa cez úvodnú fázu. V nasledujúcom článku načrtneme, ako si najlepšie spraviť systém a poriadok v administratíve. Ušetríte kopec času a hoci v súčasnosti nemáte skoro žiadne administratívne úlohy, v budúcnosti to oceníte, verte nám.

Firemný účet

Založte si ďalší bankový účet na účely vášho podnikania. Nie je to podmienka (pri živnostníkoch), ale takto budete mať oveľa lepší prehľad. Nechceme vám radiť, ktorú konkrétnu banku zvoliť. Výber banky častokrát závisí od osobných preferencií (no schválne, skúste spraviť menší prieskum medzi svojimi známymi na Facebooku) a bola by to skôr téma na ďalší článok.

Viete zvoliť dva prístupy. Buď chcete ušetriť a postačí vám balík základných služieb, alebo si priplatíte za služby v podnikateľskom balíku, ktoré vám v konečnom dôsledku môžu spríjemniť podnikanie (napr. x-mesačné odpustenie poplatkov za vedenie účtu pre začínajúcich podnikateľov, prístup cez jedno prihlásenie v internetbankingu k firemnému aj osobnému účtu a pod.). Pri plnení určitých podmienok poskytujú niektoré banky založenie a vedenie účtu aj bez mesačných poplatkov.

My si však už v „dobe smartphonovej“ nevieme predstaviť osobný aj podnikateľský život bez mobilných aplikácií, ktoré poskytujú mnohé banky. Našli sme pre vás aj zaujímavú recenziu.

Odvody

Ako živnostník musíte pravidelne odvádzať peniaze do zdravotnej poisťovne a Sociálnej poisťovne. Trvalým príkazom v banke sa vyhnete omeškaniu v platení a následným úrokom zo strany Zdravotnej poisťovne. Ide o pravidelné mesačné platby na účely zdravotnej starostlivosti a rovnako ako dôchodkového či nemocenského poistenia. Mesačné preddavky do zdravotnej poisťovne musí v nejakej výške odvádzať takmer každý živnostník – buď v minimálnej zákonnej (cca 60 EUR) alebo v o trochu nižšej (ak je živnostník zároveň zamestnancom, študentom či dôchodcom).

Trochu iná „káva“ je poistenie sociálne: živnostník ho povinne neplatí minimálne prvý rok podnikania. Po jeho skončení podá daňové priznanie a ak jeho podnikateľský (pozor, príjem, nie základ dane) presiahol zákonnú hranicu (cca 5 000 EUR), je povinný platiť vypočítané mesačné poistné (minimálne cca 136 EUR). V opačnom prípade nie.

Pozor však na splatnosť oboch spomenutých odvodov. Za platenie po termíne môže nasledovať trest: napr. rôzne sankcie a úroky zo strany poisťovní príp. odmietnutie nároku na dávku (v praxi často najmä materské). Omeškaniu v platení sa viete vyhnúť prostredníctvom trvalého príkazu v banke. Ušetríte tak čas, zbavíte sa úzkosti a môžete sa venovať dôležitejším veciam.

Evidencia

Pri podnikaní je veľmi dôležité si VŠETKO evidovať. Všetko si evidujte a zakladajte do šanónov, čo si nemôžete založiť, tak si oskenujte a pre istotu aj okopírujte. Listy a potvrdenia z úradov, z poisťovní, banky, všetky zmluvy, dohody, … neskôr – pri sporoch, nejasnostiach, či rôznych kontrolách zo strany úradov – sa vám zídu.

Jednou z podmnožín evidencie je účtovníctvo resp. povinné evidencie na účely dane z príjmov, DPH, či miezd. Živnostník (resp. SZČO) má život jednoduchší ako majiteľ eseročky: svoje príjmy a výdavky môže dokladovať formou jednoduchého účtovníctva , no ideálnejšia je daňová evidencia (odporúčame), navyše si podnikatelia, ktorí žiadne výdavky nemajú (príp. sa im nechce „babrať“ s bločkami) môžu viesť paušálne výdavky s minimalistickou evidenciou príjmov, faktúr a odvodov. Eseročky a iné právnické osoby vedú pomerne komplikovanejšie a rozsiahlejšie podvojné účtovníctvo – túto odbornú a zodpovednú prácu odporúčame outsourcovať na externého účtovníka.

Fakturácia

Je možné, že zo začiatku nebudete veľa fakturovať. Avšak, predpokladajme, že sa vám v podnikaní bude dariť, takže bezpodmienečne odporúčame nájsť si nástroj na evidenciu podnikateľskej agendy. Samozrejme, že faktúru si viete vytvoriť aj v exceli. Je však dobré začať pracovať v jednom systéme, najmä preto, že do budúcnosti by mohlo byť ťažšie prejsť na iný systém.

  • Evidujte si všetky vystavené faktúry
  • Evidujte si odvody, ktoré ste zaplatili
  • Evidujte si bločky a došlé faktúry súvisiace s podnikaním (v prípade živnostníka, ktorý si uplatňuje paušálne výdavky si došlé faktúry a bločky nemusíte evidovať, ale človek nikdy nevie, či sa mu nakoniec nezídu, ak sa rozhodne pre reálne náklady)

Prehľady

Spravte si prehľad vo financiách. Pomôže vám to napríklad ako neplatiteľovi DPH, ktorý ak dosiahne určitý obrat, musí sa povinne stať platcom DPH. Taktiež ak ste si k startup-ovému projektu prizvali investora – určite bude chcieť prehľady vidieť aj on.

SuperFaktúra je prispôsobená živnostníkom, malým a stredným podnikateľom. Administratíva a SuperFaktúra idú ruka v ruke. Viete si v nej vytvárať faktúry, cenové ponuky, objednávky, evidovať si všetky náklady, vrátane odvodov. Ako živnostník, ktorý si uplatňuje paušálne výdavky alebo vedie zjednodušenú daňovú evidenciu, si môžete v SuperFaktúre vytvoriť dokonca daňové priznanie. Všetky údaje a doklady sú v SuperFaktúre automaticky zobrazované v prehľadoch, takže máte obraz o výnosoch, nákladoch a aj obrate (kedy sa budete musieť registrovať ako platiteľ DPH). Výhodou je, že v SuperFaktúre je všetko online, teda aj v prípade, že vám krachne počítač, údaje nikdy nestratíte. A k všetkému sa môžete dostať z akéhokoľvek miesta, kde je pripojenie na internet.

Všetky diely seriálu:

  1. Zvoliť si živnosť alebo s.r.o?
  2. Adresa a sídlo
  3. Administratíva začínajúceho podnikateľa
  4. Začínajúci podnikateľ a fakturácia
  5. Ako skrotiť web a sociálne siete
  6. Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 1/2
  7. Ako zviditeľniť web o ktorom nik nevie 2/2
  8. Publikovanie zaujímavého obsahu: prinesie vám viac zákazníkov? – 1/2
  9. Publikovanie zaujímavého obsahu: 11 typov content marketingu – 2/2
  10. Time management: ako s ním začať? – 1/2
  11. Time management: ako s ním začať? – 2/2
  12. Ako nájsť tých správnych zamestnancov

Pridať komentár