Skočiť na obsah
🕽 0948 881 081 (-) , FAQ

Zálohové (proforma) faktúry: niekoľko zásad, ako ich vystaviť

Zálohová, príp. preddavková či proforma faktúra nie je v podstate faktúrou, aj keď to podľa názvu možno vyzerá. Ide len o akýsi podklad k platbe, resp. výzvu či dokument, prostredníctvom ktorého dodávateľ požaduje od odberateľa platbu vopred. Preddavkové faktúry teda sa v praxi vystavujú najmä:

  • ako informácia pre zaplatenie preddavku, tj platby pred samotným poskytnutím služby či dodaním tovaru . Firma-dodávateľ si pýta platbu vopred – v celkovej výške alebo aspoň v čiastočnej výške. Na zálohovej faktúre uvedie základné údaje: číslo účtu, variabilný symbol či svoje základné údaje.
  • v praxi sú často aj spôsobom, ako sa vyhnúť dopadom nezaplatenia faktúry ako takej, teda nezaplatenia sumy za dodané tovary či služby. Preddavková faktúra je len podkladom k zaplateniu platby, nevstupuje do účtovníctva či daní ani do evidencie DPH (eviduje sa len pomocne a technicky). Ak platba nepríde, nedeje sa nič a fakturovanú sumu nie je potrebné zdaňovať. Ak zákazník fakturovaný, resp. požadovaný preddavok uhradí, vystavuje sa „ostrý“ doklad – postup je však rozdielny v prípade platiteľov i neplatiteľov DPH.

Či už pre jeden alebo druhý dôvod, fakturanti a podnikatelia-samofakturanti by pre vlastnú pohodu mali rešpektovať aspoň tieto jednoduché zásady:

  • Na zálohovej faktúre by sa nemal objaviť popis konkrétnej dodávky tovaru či služby. Postačí „preddavok“, resp. „fakturujeme Vám preddavok na služby v mesiaci máj 2012“. Veď k dodaniu ešte nedošlo, text „Účasť na školení dňa …..“ alebo „fakturujeme Vám za 100 ks tovaru“ by preto pôsobili zvláštne.
  • Rovnako sa neuvádza ani dátum dodania – ako môžete vedieť dátum dodania niečoho, čo ešte nebolo dodané? Uvádza sa len dátum splatnosti a dátum vystavenia faktúry.
  • Dátum vystavenia by mal byť samozrejme nižší než bude skutočný dátum dodania daného produktu. Veď ju vystavujeme ešte pred samotnou dodávkou. Príklad: vystavenie zálohovej faktúry 11.6, úhrada 15.6., dodávka tovaru či služby 20. 6, vystavenie ostrej faktúry 25.6, dátum dodania na ostrej faktúre 20.6
  • Z dôvodu prehľadnosti pre firmu a rovnako aj pre bezproblémovosť pri kontrole v prípade neuhradenia by zálohové faktúry mali mať samostatný číselný rad. V SuperFaktúre majú zálohové faktúry prednastavený samostatný číselný rad, odlišný od číslovania ostrých faktúr – tvar oboch číselných radov je možné si samozrejme zmeniť. Prečítajte si aj zásady, ako číslovať (a nečíslovať) faktúry.
  • suma na zálohovej faktúre sa v prípade platiteľov DPH nerozpisuje na základ DPH a samotnú DPH. Stále totiž ide len o neúčtovný a nedaňový doklad, ktorým dodávateľ požaduje platbu vopred. Až v prípade jeho úhrady už „ide do tuhého“ a dodávateľ – či už je platiteľom DPH alebo nie – vystaví vyúčtovaciu faktúru ako ostrý účtovný a daňový doklad.

Toto je všeobecný postup pre platiteľov aj neplatiteľov DPH. Čo nasleduje ďalej – čo čaká dodávateľa po inkase platby – niekedy v ďalších článkoch.

23 komentárov

záloha 70% na ruku a potom neprišli .....
Z tohto dôvodu sa v praxi odporúča - okrem vystavenej zálohovej faktúry, objednávky alebo zmluvy - pýtať sa resp. vyhotoviť doklad o prevzatí hotovosti.
Dobrý deň. Chcem sa Vás opýtať, čí zálohová faktúra musí obsahovať podpis resp. odtlačok pečiatky. Ďakujem
Myslím, že na zálohovú faktúru sa vzťahujú podobné pravidlá ako na faktúru ostrú - tu sú https://www.superfaktura.sk/blog/naskenovany-podpis-na-fakture-je-v-sulade-so-zakonom/. Zálohová faktúra je navyše iba dokladom, ktorým si od dodávateľa pýtate peniaze vopred, v účtovníctve sa ani neúčtuje a nejde ani o daňový doklad - čiže ide o dokument o trochu miernejšieho "levelu" ako ostrá faktúra :)
V predoslejpredošlej správe som neuviedol, že faktúru vystavujem ako SZČO. Ďakujem.
Priznám sa, že toto som ešte v praxi neriešil a vlastne odpoveď neviem. Otázka znie, či potrebujete vystavovať vyslovene faktúru konečným užívateľom - ak nie ste platiteľom DPH, tak nie. Vtedy by to malo byť v pohode - veď ten konečný užívateľ tú platbu bez DPH formou SMS vidí na faktúre od svojho operátora. Vy ako svoj príjem na účely dane z príjmov zaúčtujete plnú sumu, poplatok spoločnosti zas ako daňový výdavok. V prípade platiteľa DPH neviem, obrátil by som sa na Finančnú správu.
Dobrý deň, nie som si istý či je moja otázka vhodná k Zálohovým faktúram. Zaujíma ma však, ak klient platí za sposplatnenú služby cez sms - platba teda nie je smerovaná hneď priamo mne ale spoločnosti ktorá spravuje možnosť platby mobilom. Ja sa teda dostanem k určitej sume napríklad raz za mesiac kedy mi pošle nazbieranú sumu spoločnosť spravujúca platbu cez sms. Každému klientovi mám vystavovať zálohovú fakturú, a ostrú faktúru vystaviť až po prijatí sumy od spoločnosti spravujúcej platbu cez sms? Ako by mala faktúra ktorú musím vystaviť pre klienta vyzerať, ak sumu nezaplatil priamo mne, ale spoločnosti vďaka ktorej mohol službu vyplatiť pomocou sms? Suma ktorú dostanem bude samozrejme znížená o poplatok spoločnosti, na faktúre pre klenta však musím uviesť sumu ktorú platil, nie je to problém že na môj účet nepríde tá istá suma? Vopred ďakujem, Ivan.
Sopm platca DPH. Mám vopred prijaté platby a za celý mesiac mi príde proforma faktúra k nim s uvedenou vyššou sumou, kde je následne automaticky odrátaná, resp. započítaná provízia spoločnosti za službu. Vystavím daňový doklad len k reálne prijatým platbám, alebo na celú sumu uvedenú v proforma faktúre pred odrátaním provízie, resp. pred ich zápočtom...? Napr. prijala som 250 eur, ale na faktúre je uvedená moja odmena 300 eur, avšak ich provízia 50 eur... s poznámkou: nehraďte, bolo stiahnute, z vašich platieb. Teda na môj účet som prijala rozdiel 250 eur.
Podľa mňa vyfakturujete hodnotu dodanej služby, tj 300 EUR - ak teda ide o konečnú vyúčtovaciu faktúru za služby.
Zdravim. ak teda pouzijem vlastny ciselny rad, pouzijem aj vlastne VS.. a ak teda ide o len o informativny faktury, a zakzanik to uhradi s VS zo zalohovej faktury.. ako sa potom vytvara ostra faktura.. ako uctovnicka bude vediet, ktore zalohove platby (podla VS) patria ku ktorym ostrym fakturam?
Účtovníčka do evidencie/softvéru nahadzuje aj zálohovky, práve z dôvodu spárovania. Následne ostrú faktúru prepojí so zálohovou.
Stanem sa plátcom DPH, vystavím teda napríklad na objednané služby záloh.FA bez rozpisu DPH ako ju zaevidujem v JÚ? Po ukončení prác vystavím Konečnú FA a potom sa riadne zaeviduje do Pohľadávok, účtovníctva...Hlavne čo s tou zálohovou...postup. Ďakujem
Zálohovú faktúru zaevidujete ako riadnu pohľadávku - možnosti závisia od Vášho účtovného softvéru.
Ak firma nie je platiteľom DPH nie je povinná vystaviť ostrú FA do 15 dní od prijatia platby? Služba bude dodaná až 5 mesiacov po prijatí rezervácie s úhradou. Do tej doby nevystavujeme žiadny doklad, ale až po uskutočnení služby? ďakujem
Podľa mňa nie - povinnosť vystaviť doklad k preddavku a 15-dňovú lehotu stanovuje len zákon o DPH. Po dodaní služby vyhotovíte faktúru ako účtovný doklad, tj na účely účtovníctva. No k prijatému preddavku je dobré mať neostrú zálohovú faktúru - aj pre prehľadnosť, a často aj z technických príčin (aby príp. váš účtovný softvér vedel, o čo ide).
Ak bude zálohová faktúra uhradená 30.12. 2013 možem vystaviť ostrú FA s dátumom dodania až v ďalšom roku ak sa vzťahuje na služby dodané v januári budúceho roka? Pôjde to teda do výnosov v roku 2014? Nie so platcom DPH. Ďakujem
Áno, ak vediete podvojné účtovníctvo, platba zinkasovaná v decembri ako preddavok nevstupuje do výnosov roka 2013, ale až po vyúčtovaní v r. 2014. Ak ste však SZČO s jednoduchým účtovníctvom, daňovou evidenciou či paušálnymi výdavkami, táto suma vstupuje do daňových príjmov roka 2013.
1, Áno, sme platiteľom DPH. 2, cca. to trvá 3dni kým dostaneme platbu za dobierku (mimobankové prevody trvajú cca. 2-3dni).
Ak poznáte dátum prevzatia a faktúru vystavujete až po tomto dátume, tak podľa mňa ten je dátum skutočného dodania tovaru - zákon o DPH o hovorí o "prevode práva nakladať s hmotným majetkom, ako vlastník". Faktúra môže vystavená do 15 dní od dátumu dodania.
Rovnaký dátum nemôže byť, príklad: dátum odoslania: 30.9.2013 dátum prevzatia: 14.10.2013 (pošta zanecháva balíky do 14dni, ale aj viac) dátum úhrady: 17.10.2013 (cca 3dni od prevzati) A čo sa stane v tomto prípade? dátum odoslania: 28.9.2013 dátum prevzatia: 31.9.2013 dátum úhrady: 3.10.2013 Október už je nový kvartál, faktúru si musím vystaviť do nového kvartálu (dátum úhrady)?
Mám teda doplňujúce otázky: 1. ste platiteľom DPH? 2. z akého dôvodu medzi prevzatím tovaru a úhradou uplynú 3 dni?
V prípade dobierky, ktorý dátum je pre ostrú faktúru dátum dodania-vystavenia; Dodací dátum, dátum prevzatia, alebo dátum úhrady?
Podľa mňa ide vo všetkých troch prípadoch vždy o rovnaký dátum, nie? V jeden deň je tovar dodaný/prevzatý/zaplatený. Dátum vystavenia môže byť aj neskorší - pri platiteľoch DPH do 15 dní od dátumu dodania.

Pridať komentár